Jørgen Leth om Bob Dylan

Som flere ved, var jeg både chokeret og godt bitter over, at Dylan modtog Nobelprisen i litteratur sidste år. Og da Radio24syv’s program Spørge Jørgen for nogle uger siden begyndte igen, kunne jeg ikke dy mig for at høre Jørgen Leths mening derom. Mit spørgsmål lød: Var Bob Dylan den rigtige modtager af Nobelprisen i litteratur? Og jeg fik svaret i udsendelsen fra d. 1/2:

5680_66f377dbc668416fbc9ed824c72d1af7_500
Foto: Jacob Langvad

Nej, det synes jeg ikke. Der er flere af mine gode venner, rigtig gode venner, som synes, det var en fantastisk, god pris, der blev givet til ham. Det kender jeg flere, der gør – Morten Sabroe, Anne-Marie Mai osv. Nu har jeg aldrig været så vild med Bob Dylan. Det er jo én grund, men en anden ting er, at jeg synes også, det er for sent. De har snakket om det i så mange år, og så kommer det på et forkølet tidspunkt, hvor det næsten er blevet helt uaktuelt. Jeg synes ikke, det var nogen god beslutning. Men jeg er heller ikke forarget over den, men […] der er mange ting, jeg ikke kan lide i det. Jeg synes, at Det Svenske Akademi er dødkonservativt, og de skal så lige blære sig med “Vi har alligevel ikke glemt Bob Dylan” så mange år efter, de fik at vide, at han skulle have den. Så kommer de ikke tanke om: “Nå, nu må vi hellere være lidt moderne og give ham den”. Det kan jeg ikke lide, det synes jeg er uheldigt, og det kan man mærke på alt, den måde, de talte om det på, deres sekretær, de kunne slet ikke finde ud af, at han ikke ville komme til Stockholm. Det kan jeg godt forstå, han ikke ville. Jeg respekterer bestemt Bob Dylan meget, men jeg synes ikke, han er så stor en digter som så mange af dem, der har fået den. Jeg synes bedre om den tradition de har for at finde nogen, som man ikke rigtig kender, og som bliver belyst og oplyst af at få den pris. Det kan jeg meget bedre lide. Alt de der meget ofte kritiserede gange, hvor den går til nogle ukendte arabiske eller afrikanske eller sydamerikanske digtere, som fortjener den. Jeg synes selvfølgelig også, det er godt, når den går til Hemingway. Men jeg synes, der skal være en virkelig tungtvejende grund til at trække den væk fra de skrivende til de optrædende. Og jeg er ikke synderligt begejstret. Jeg er heller ikke særligt ophidset, jeg synes bare ikke, det var det bedste valg.

Og nu ikke mere om den sag.

Skriv et svar

