Litterære nytårsforsæt

For mange betyder årsskiftet en række løfter, som man vil forsøge at efterleve i det nye år – leve sundere, stoppe med at ryge etc; for mit – og for mange andre læseres – vedkommende betyder det (udover det) løfter om det kommende års læsning, som måske/måske ikke er blevet indfriet ved årets udgang. Selvom jeg måske er vel sent ude med mine forsæt, tillader jeg mig alligevel at dele dem – i håbet om at du også vil dele dine. For 2017 har jeg følgende projekter – det skal blive spændende at se om de overhovedet bliver fulgt til dørs:

1. Læse Knausgårds Min Kamp bd. 1-6
Knausgårds Min Kamp er svær at komme udenom, hvis man interesserer sig for nordisk litteratur, men det er alligevel lykkedes mig indtil nu. Jeg læste første bind i sensommeren 2015 – dengang med blandede følelser, men når jeg tænker tilbage på den, forekommer den mig alligevel at være ualmindeligt klog og rørende, og Knausgårds essaylignende skrivestil satte mange tanker i gang, særligt om døden, der er allestedsnærværende i første bind, hvor forfatteren bearbejder farens død. Med en samlet længde på omtrent 3600 sider er den verdenshistoriens sjette længste bog, og jeg er derfor næppe den eneste, der har fundet længden for intimiderende til for alvor at gå i gang med projektet. Men i år skal det være. Håber jeg.

skaermbillede-2017-01-23-19-59-21Skærmbillede 2017-01-23 19.59.32.png

2. Læse mere norsk litteratur – på originalsproget
Godt hjulpet på vej af SKAM, som ikke behøver yderligere introduktion, er jeg på meget kort tid blevet besat af norsk sprog og kultur – både musik, film og litteratur. Efter at have set SKAM med (og uden) norske undertekster, hørt flere podcasts om serien (selvsagt uden undertekster) og sågar snakket med nordmænd er det gået op for mig, hvor ens norsk (i hvert fald bokmål) og dansk er, og jeg har bået fået lyst til og mod på at læse (mere) norsk litteratur. Navne jeg allerede har stiftet bekendtskab med tæller bl.a. Karl Ove Knausgård, Kjell Askildsen, Linn Ullmann (men i dansk oversættelse) og senest Tore Renberg, hvis fremragende ungdomsroman “Mannen som elsket Yngve” jeg for nylig læste på norsk med støtte fra online-ordbogen http://ordbok.uib.no/. Hans forfatterskab glæder jeg mig til at læse mere af, ligesom jeg planlægger at læse mere Askildsen og Ullmann på deres modersmål.

renberg-tore-kompani-orheim innbundet  2015-ullmann-et-velsignet-barn-pcktserie-500px

3. Læse flere klassikere
Et tilbagevendende litterært nytårsforsæt er at læse flere klassikere. Hvert år siger jeg til mig selv, at nu vil jeg få læst “Den store Gatsby”, “Dræb (ikke) en sangfugl”, “Glasklokken” og alle de andre store, amerikanske klassikere. Men jeg får det aldrig gjort. Det er jo ikke, fordi disse værker er særligt lange, så det er ikke længden, der afskrækker mig fra at læse dem; det er nok snarere den generelt positive holdning til bøgerne, som netop har gjort dem til elskede klassikere i flere årtier eller århundreder. Fordi de ofte skamroses, er jeg bange for ikke at kunne lide dem, bange for ikke at kunne få øje på de åbenlyse kvaliteter. Og mest af alt er det nok den genre, man møder med flest forventninger – men dermed også med en større chance for at blive skuffet. Ikke desto mindre vil jeg læse følgende klassikere i 2017:

4433af25-7986-4ed6-b082-02aeebbe768f_1464719415  8702127072    1618846_1463719704

Hvilke bøger planlægger du at læse i 2017?

3 thoughts on “Litterære nytårsforsæt

  1. Spændende nytårsfortsæt. Jeg vil også mægtig gerne have læst alle Min kamp i år. Har lige læst en hel bog (næsten) om Min kamp – Jon Helt Haarders Performativ biografisme og fik kun endnu mere lyst til at læse Knausgård. Jeg er også blevet rigtig vild med norsk litteratur, især Linn Ulmann, men vil også gerne læse Vigdis Hjorth og andre. Og ja, jeg mangler klassikerne. Der er jo så mange. Men især Glasklokken vil jeg gerne læse.

    Like

Skriv et svar

