Berømte dødsfald af Maria Helleberg og Jørgen Lange Thomsen

1689768_1476851634

Berømte dødsfald af Maria Helleberg og Jørgen Lange Thomsen, udgivet i 2016 på FADL’s forlag. Anmeldereksemplar fra forlaget.

Døden er et menneskeligt vilkår. Vi skal alle sammen dø, blot ved vi (og heldigvis for det) ikke hvornår eller hvordan. Mens tabet af et familiemedlem efterlader de pårørende i dyb sorg, er det ikke et offentligt anliggende på samme måde, som når de kendte og kongelige dør. Mange vil have en klar erindring om, hvor de var, da de hørte om John F. Kennedy, Prinsesse Diana og Michael Jacksons død. De er en del af vores kollektive hukommelse, og det er netop dette, Maria Helleberg og Jørgen Lange Thomsens nyeste bog handler om: berømte dødsfald. I den 24 kapitler lange bog dykker de ned i verdenshistoriens mest berømte og kontroversielle dødsfald og forklarer disse ud fra hver deres fagfelt.

Helleberg er uddannet teaterhistoriker, og Thomsen er retsmediciner, så bogen er skrevet af særdeles kyndige hænder. De har tidligere arbejdet sammen på udgivelsen “Hvad døde de kongelige af?” fra 2015 og udgør et godt makkerpar: Historikeren leverer fyldige portrætter af berømthederne fra vugge til grav, mens retsmedicineren i slutningen af hvert kapitel forklarer dødsfaldet med sin faglige viden. Koblingen mellem det historiske og det retsmedicinske er både interessant og original.

De 24 kapitler kommer, som undertitlen “Fra Cæsar til Blixen” antyder, vidt omkring. Personligt er det kapitlerne om Karen Blixen og Tove Ditlevsen, jeg som danskstuderende finder mest interessant, men der er – indrømmet – i Det Store Billede dødsfald, som har haft større betydning – for samtiden såvel som for nutiden. Uanset hvilket dødsfald, Helleberg og Thomsen dissekerer, kan man ikke undgå at blive beriget med ny viden, og om selv et nok så kendt (vel det mest kendte) dødsfald som Jesus’ overrasker Thomsen med flere teorier, blandt andet at Jesus var “bevidstløs, men ikke død ved nedtagningen [af korset]”.

Ikke desto mindre er min eneste anke mod bogen netop Thomsen, som ikke slipper nær så godt afsted med sine kapitler som Helleberg. Dels er hans bidrag korte, flere steder gentagelser af Hellebergs tekst, og nogle gange slet og ret ud ad en tangent (som når han i kapitlet om Karen Blixen i stedet skriver om Johannes Ewald; eller når han i kapitlet om Mozart skriver om sit personlige forhold til komponisten). Dér er det bedre lykkedes Helleberg at holde tungen lige i munden, og hendes skønlitterære stemme kommer nu og da til udtryk på en naturlig måde, hvilket klæder fremstillingen. Alt i alt er “Berømte dødsfald” en oplagt julegaveidé for især historieinteresserede, men dens lettilgængelige og øjenåbnende analyser har potentiale til at nå et bredere publikum.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s