Spoken Word Prisen 2016

Som odenseaner skal man have boet under en sten for ikke at have hørt om nogle af de mange festivaler, der finder sted i denne måned: Odense Blomsterfestival, H.C. Andersen Festival, Spoken Word Festival og Odense Film Festival – hvis jeg da ikke har glemt nogen. Det kan derfor være svært at vælge ud af det overflødighedshorn af arrangementer (oftest gratis), der tilbydes, for det er slet og ret umuligt at nå det hele. Særligt Spoken Word Festivalen ser jeg hvert år frem til.

I år var jeg imidlertid forhindret i at komme til en del af arrangementerne pga. arbejde og andre aftaler, men da jeg fandt ud af, at Søren Ulrik Thomsen gæstede festivalen fredag 27/8, var jeg ikke et sekund i tvivl om, at det var et arrangement, jeg absolut ikke ville gå glip af, og det blev også det eneste jeg nåede at overvære. Han skulle samtale med lektor Jon Helt Haarder fra Syddansk Universitet med udgangspunkt i sin seneste udgivelse, “En hårnål klemt inde bag panelet” (2016). Overskriften var ungdommen, og Thomsens legendariske digtsamling, debuten fra 1981, “City Slang” med det lige så legendariske digt “Levende” var naturligvis et uomgængeligt emne.

3032970_900_0_0_237_3942_2217_2
Foto (af Robert Wengler) er venligst lånt fra Fyens.dk

Samtalen tog udgangspunkt i ungdommen, men kom uvægerligt også kom til at handle om mange andre ting: aldring, døden, erindring, tid der er gået. Om morbror Børge, familiens mytologiske skikkelse, som Thomsen som barn så op til og ønskede at være som, når han selv blev voksen; men han havde kun forestillet sig, at det var ham, der skulle ændre sig: verden ville blive ved med at være den samme. En barnagtig side af ham, vedstod han.- Jeg vågner hver morgen som en 17-årig og bliver overrasket.

Denne grundskuffelse over at verden har ændret sig afspejles også i en beskrivelse fra Hårnålen af en situation fra kassen i supermarkedet, hvor den handlende “med mobiltelefonen klemt fast mellem øret og skulderen lægger varerne op i indkøbsposer med højre hånd og taster pinkoden med venstre […] alt sammen uden at veksle et eneste ord med kassedamen, ja, end ikke et blik”. Forarget og måske også provokeret af denne opførsel spejder Søren Ulrik Thomsen i slutningen af teksten “efter rumskibet der skal undsætte mig.” “I morgen må jeg tale ekstra hårdt til mig selv,” skriver han.

Efter godt og vel halvanden times interview, oplæsning og besvarelse af spørgsmål fra salen modtog en overrasket men glad Søren Ulrik Thomsen årets Spoken Word Pris, som udover æren består af 10.000 kroner, der gik til ham og orkestret Det Glemte Kvarter for deres vellykkede musikalske samarbejde. Stort tillykke til både Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte Kvarter.

2 thoughts on “Spoken Word Prisen 2016

    1. Det er egentlig også lidt dumt med så mange festivaler på én gang; men det er vist noget med, at Spoken Word ligger i samme uge, for at det kan komme med i HCA-festivalsprogrammet og flere derved kan få øjnene op for det. Oplevede du noget godt under HCA-Festivalen?

      Like

Skriv et svar

