Vinderen af DR Romanprisen 2016

Jeg er som altid lidt langsom om at få taget mig sammen til at skrive om begivenheder, mens de er aktuelle, men det skal ikke afholde mig fra kort at berette om overrækkelsen af DR Romanprisen 2016, der fandt sted d. 4/6 på Dokk1 i Aarhus. Vejret var der denne lørdag ikke noget at udsætte på, solen skinnede fra en skyfri himmel, som meteorologerne plejer at sige, og det var sikkert også med det in mente, at mange valgte at tilbringe eftermiddagen ude i det gode vejr fremfor inden døre.

Jeg var – som tidligere beskrevet – med til at finde vinderen af prisen sidst i maj i DR Byen og var derfor inviteret til Aarhus for at være en del af prisoverrækkelsen. Som bekendt blev det Ida Jessen, der – meget fortjent – løb med sejren for sin smukke og velskrevne roman En ny tid, og hende ville jeg ikke gå glip af muligheden for at trykke i hånden (det blev i stedet til et kram) og lykønske.

De 3 finalister var Ida Jessens En ny tid, Carsten Jensens Den første sten og Ane Riels Harpiks. En ny tid blev rost til skyerne af et enstemmigt panel, der især fremhævede sproget som en af bogens mange styrker. Begejstringen for Den første sten var imidlertid sværere at få øje på, og skønt vi i panelet var enige om, at den er aktuel og vigtig, fandt vi den for actionpræget og opsvulmet. Derfor røg den ud efter første afstemningsrunde, så valget nu stod mellem Ida Jessen og Ane Riel. Enkelte fandt Ane Riels roman for surrealistisk og grotesk, mens andre, jeg selv inklusiv, var mere positive stemte og fandt den fremragende og tankevækkende. Løbet var tæt mellem Jessen og Riel, kun én stemme skilte dem ad i den sidste og afgørende afstemningsrunde. Det var to stærke kandidater, og jeg ville have været tilfreds uanset hvad, for både En ny tid og Harpiks er bøger, jeg sent vil glemme.

Det var en meget rørt Ida Jessen, som fik blomster og diplom overrakt af sidste års vinder, Iben Mondrup, der efterfølgende holdt tale for Jessen. At det lige netop var Mondrup, som overrakte hende prisen, kunne ikke have været bedre; hun udtalte nemlig selv, at hun er “meget glad for Idas forfatterskab og har læst alt, hvad hun har skrevet”.

One thought on “Vinderen af DR Romanprisen 2016

Skriv et svar

