Interview med DR om litteratur

Som jeg skrev i forrige indlæg var jeg med til at finde vinderen af DR Romanprisen 2016 d. 28/5 i DR Byen, og i den forbindelse blev jeg interviewet af DR’s journalistpraktikant Julie Mørkeberg. Eftersom det også af Lindhardt og Ringhof er blevet påpeget, at her er sparsomt med oplysninger om mig der sidder her bag skærmen, bringer jeg – efter aftale med DR – interviewet på bloggen. De øvrige jurymedlemmers svar kan læses her: Fra Varde til Vedbæk: Mød juryen til DR Romanprisen

Michael Frederiksen, 20 år. Bor i Odense og holder sabbatår. Michael skriver selv digte og korte prosatekster, og det har han gjort i tre år.

Hvor meget læser du?
“Jeg læser omkring en til to bøger om ugen. Og så læser jeg næsten alt, jeg ellers kan komme i nærheden af: hvad der står bag på morgenmadspakkerne og mælkekartonerne, for eksempel. Det er mest nordisk litteratur, jeg læser, og primært romaner og lyrik. Det er især inden for de seneste fem år, at jeg er begyndt at læse meget. På gymnasiet læste jeg både de bøger, jeg skulle, og så læste jeg ved siden af, for at det hele ikke skulle være pligtlæsning. Mens jeg gik i gymnasiet, fik jeg også øjnene op for andre forfattere, fordi jeg hørte om dem i undervisningen og fik lyst til at udforske deres forfatterskaber på egen hånd.”

Hvad giver det dig at læse litteratur?
”Først og fremmest bliver jeg klogere. På verden, på andre mennesker og på mig selv. En god læseoplevelse kan sætte tanker i gang, der gør at jeg kommer til at tænke noget nyt om den verden, vi lever i. Hvis jeg læser noget, jeg særligt kan relatere til, hvis hovedpersonen i en bog for eksempel ligner mig, så er det også lidt som om, det er mig, bogen handler om. Så er der måske nogle metoder eller måder at handle på, som jeg genkender. Blandt andet Helle Helles bøger er jeg svært begejstret for. Gang på gang bliver jeg fascineret af hendes romaner om almindelige mennesker, der driver retningsløst rundt og lader sig rive med af ting – og pludselig er på et hotelværelse i Hamborg.”

Hvorfor havde du lyst til at være en del af juryen til DR Romanprisen?
”Jeg synes, det kunne være interessant at være med til at påvirke, hvem der skal modtage prisen, og det er nogle ret spændende forfattere, som jeg måske ikke selv ville have læst. Men jeg er blevet positivt overrasket. Og så er det jo altid givtigt at høre, hvad andre synes om de bøger, man selv har læst – særligt hvis man er uenige.”

Hvad synes du om ‘En ny tid’ af Ida Jessen, som er årets modtager af DR Romanprisen?
”Ida Jessen beskriver bitterheden som en blød lænestol, man ikke kan komme op af, når man først er landet i den. I bogen skriver hun, at enker næsten ikke siger noget til hinanden, men at de alligevel har en indforståethed, fordi de alle har mistet. Det synes jeg er rigtig godt beskrevet. Det er en meget smuk roman og et meget smukt kvindeportræt af Fru Bagge og om hvordan hun formår at leve videre og finde sig selv efter sin mands død.”

One thought on “Interview med DR om litteratur

Skriv et svar

