Rødby-Puttgarden af Helle Helle

1561954_1456007261

Rødby-Puttgarden af Helle Helle, udgivet i 2005 på forlaget Samleren.

Helle Helle-klassikeren fra 2005, som indbragte hende Kritikerprisen og gav hende et folkeligt gennembrud. Søstrene Jane (bogens jeg-fortæller) og Tine bor i Rødby og arbejder i ‘parfumen’, dvs. parfumeafdelingen, på færgen der sejler mellem Rødby og Puttgarden. På en uge dør fire, men det er der ikke noget usædvanligt i: “Sådan var det hernede,” slås det fast i starten af bogen. Bogen handler slet og ret om søskendeparret, som lever en tilværelse, der absolut ikke er actionpræget, hvad der gør dem til sjældne romankarakterer. Der sker med andre ord ikke en skid – hverken i bogen eller i kvindernes liv. Men den måde at skrive på, synes jeg vanvittigt godt om. Det er en stor kunst at kunne skrive om intet, så det bliver til noget. Deres liv er som arbejdet på færgen: De flytter sig lidt, men ender altid ved udgangspunktet og er ikke rigtigt kommet nogen vegne.

Jeg havde fantasier om at sidde hjemme resten af livet. Jeg skammede mig over det, men jeg kunne ikke modstå tanken. Det gik lige med en vagt på færgen eller en halvdagstur til Maribo. Jeg kunne godt gå rundt og gebærde mig, men ikke for længe ad gangen.

På trods af den simple livsførelse er de lykkelige og tilfredse. Påfaldende er det da også, at da Jane spørger Tine, hvor hun ville bo, hvis hun frit kunne vælge, svarer hun: “Her, selvfølgelig”. Selv om hun nogle gange keder sig, har hun affundet sig med hverdagens trivialiteter og er “i bund og grund glad for at være her”. Der er på én gang noget rørende og trist i at stille sig tilfreds med så lidt og ikke forlange det store af tilværelsen.

Alt i alt er Rødby-Puttgarden en fremragende bog om ualmindelig almindelige liv, mesterligt skrevet og blandt forfatterskabets (og 00’er-litteraturens) bedste. Skønt den udspiller sig i et meget feminint univers, er den bredt appellerende, så snyd ikke dig selv for denne bog.

Skriv et svar

