Haruki Murakami til Danmark

OD3A7863-Edit.jpg

Begejstringen ville ingen ende tage, da jeg i går eftermiddags fandt ud af, at den japanske forfatter Haruki Murakami kommer til Danmark i 2016 for at modtage den internationale litteraturpris Hans Christian Andersen Literature Award i Odense. Foruden selve prisen, en bronzestatuette af Den Grimme Ælling, medfølger en check på 500 000 danske kroner. De tidligere vindere tæller bl.a. Harry Potters mor, J.K. Rowling (2010), og Salman Rushdie (2014).

I pressemeddelsen lyder begrundelsen for valget således:

Haruki Murakamis fabulerende prosa har et globalt udsyn og en fortælleglæde, der finder paralleller i H. C. Andersens forfatterskab.

Umiddelbart har jeg dog svært ved at se, at Murakami og Andersen skulle have et litterært slægtskab, men det kan godt være, det bare er mig, der har læst for lidt af H.C. Andersen. Det modsatte – at jeg har læst for lidt Murakami – er næppe tilfældet. Siden jeg i starten af 2015 blev fuldstændig grebet af hans seneste roman, Den farveløse Tsukuru Tazakis pilgrimsrejse, har jeg slugt den ene roman efter den anden fra hans hånd: Sputnik, min elskede. Norwegian Wood. Hvad jeg taler om at løbe, når jeg taler om at løbe. Sønden for grænsen og vesten for solen. The Strange Library. Trækopfuglens Krønike. Samt den seneste titel, der er udgivet på dansk, novellesamlingen Mænd uden kvinder.

Otte bøger på under et år er immervæk en del, især når der er tale om otte bøger fra den samme forfatter. Men jeg kan simpelthen ikke modstå fristelsen. Der er noget dragende ved Murakamis prosa, som på én gang er banalt og eventyrligt: let at læse, men svært at forstå. Hér flyder virkelighed og drømme sammen, så det, der er virkeligt, opleves som en drøm, mens virkeligheden oplives uvirkelig, netop som en drøm. Dertil kommer, at hans univers altid er fuldt af skæve karakterer, som er umulige at undgå at holde af. Tag blot den dødsfikserede Maj Kasahara i Trækopfuglenes Krønike, der i sin fritid laver markedsundersøgelser for et toupéfirma, og som, når hun taler med hovedpersonen Toru Okada om døden, ofte udtrykker sig ved hjælp af aforismer á la:

Måske er det sådan, at selv ting, der er døde, bliver endnu mere døde, når man ikke længere er opmærksom på dem

Sidste gang Haruki Murakami var i Danmark, var i 2010 i forbindelse med arrangementet Verdenslitteratur på Møn. Efter sigende hører det til sjældenhederne, at han deltager i litterære begivenheder; han skulle være lige så sky og introvert som de mandlige hovedpersoner, han skriver om, og det er derfor lidt af et under, at han atter vender snuden mod Danmark. Der er ingen, der ved, om det sker igen, og i så fald hvornår, så der er ingen tvivl om, at jeg vil være at finde på en af de forreste rækker til prismodtagelsen. Hvis det da ikke er helt umuligt at få fat på billeter.

One thought on “Haruki Murakami til Danmark

Skriv et svar

